MOLENDIEP – zabytkowa barka mieszkalna z 1909 roku i kraj bezprawia

POMÓŻ URATOWAĆ BARKĘ - udostępnij jej historię znajomym.. 
Sławna na świecie, a niechciana przez urzędników w Polsce!

Jestem właścicielem wspaniałej jednostki pływającej: słynnego na świecie, zabytkowego domu na wodzie z 1909 roku: holenderskiej barki „MOLENDIEP”.

Niestety mój kraj, Polska, nie toleruje „innych” ..czy „chcących żyć inaczej” Zawiść czy urzędnicza niemoc od kilkudziesięciu miesięcy blokuje możliwość jej wodowania. Prawdziwy po-pis bezmyślności i głupoty..

Tysiące godzin mojej pracy i setki tysięcy złotych prywatnych pieniędzy  poświęcone na odbudowę znanej na świecie barki z 1909 roku, są przez PANÓW urzędników marnowane..  By powstrzymać proces niszczenia, stojącej na wysypisku gruzu, dopiero co odrestaurowanej barki mieszkalnej, znów wróciłem do pracy na morzu. Muszę zarobić kolejne pieniądze na to by zachować ją dla przyszłych pokoleń.

Pokazuję więc „zainteresowanym urzędnikom” wyciągnięty palec w geście: „pierwsza kasa” ..przepraszam ..oczywiście w geście: „pierwsza klasa”: po trzech zmarnowanych przez „po-pis polactwa” latach, w końcu rozwiązałem problem znalezienia godnego miejsca postoju Molendiep. Zapraszam na stronę www.kosakowo.info  Listopad 18, 2017   Dla mojej barki Molendiep to już nie „światełko w tunelu” ..ale prawdziwe „oślepiające światło reflektorów” 🙂

Żaden z PANÓW urzędników NIGDY nie zechciał obejrzeć zabytku przed wydaniem: zawsze negatywnej i zawsze bezmyślnie argumentowanej decyzji.

Co się dziwić urzędnikom w Gdańsku, jeżeli  Adamowicz wkłada chyba tyle samo energii by nie dopuścić do postawienia zabytkowej jednostki – ile wkładał w ukrywanie swoich mieszkań.. Odrzucił nawet prośbę Ambasadora Królestwa Holandii dotyczącą wpisania uroczystości podniesienia Polskiej flagi na MOLENDIEP w obchody kulturalne prezydencji Holandii w Unii Europejskiej. Uroczystość miała się odbyć w Gdańsku w święto narodowe Holandii, a żona Ambasadora uznała za zaszczyt pełnić honor matki chrzestnej zabytkowej jednostki. Dla Adamowicza międzynarodowa promocja miasta nic nie znaczyła tym bardziej, że dla niego  „barka mieszkalna – nie jest mieszkaniem”

Podobnie miasto Szczurka – Gdynia kompromituje się tekstami w stylu cyt:”dom pływający jest statkiem, a nie budynkiem” i..i „nie odpłynie ze stawu”

Tak jak to w Polsce: piss-dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni zachował się odwrotnie niż  urzędnicy Adamowicza czy Szczurka i uznał barkę za „budowlę”! Zażądał pozwolenia na budowę od nadzoru budowlanego na czasowy postój, zarejestrowanego pod polską flagą, statku na brzegu przy przystani rybackiej. Barka jest „mieszkalna” więc dla pisowca musi być budowlą?

Przykładowe wypowiedzi „elity urzędniczej” można zobaczyć w reportażu telewizji TTV

http://ttv.pl/aktualnosci,926,n/kto-chce-uziemic-barke,186339.html

Co się dziwić urzędnikom, gdy mój kraj, jeden mały człowiek ciągnie ze sobą w przepaść..

Barka MOLENDIEP została zwodowana w 1909 roku jako Ijselaak – typowa żaglowa barka robocza  swoich czasów. W 1923 roku została zakupiona przez bogatego kupca i stoczniowo przerobiona na barkę mieszkalną dla syna zaczynającego studia w Amsterdamie.  W latach 30. i 40. pełniła funkcję klubu studenckiego.
Nie znam jej losów do lat 60-tych-70-tych gdy zamieszkiwali na niej hippisi.

To znana na świecie jednostka. W wydanej w latach 70-tych USA książce „HOUSE BOATS – Living On The Water Around The World” (autor: Mark Gabor) całostronicowe zdjęcie MOLENDIEP wykonane prawdopodobnie pod koniec lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku – obrazuje typowe holenderskie domy na wodzie. Książka ta stała się światową encyklopedią takich domów.

Hause Boats 1

House Boats 2

W takim stanie znajdowała się barka w momencie zakupu w styczniu 2015 roku

MolendiepGorzów l

..a w takim znajduje się tuż po remoncie październik 2015 rok

IMG_2090

 

Dane techniczne:
Długość kadłuba 19,60 m. Kadłub stalowy z blachy 6 mm, nitowany.
Szerokość kadłuba: 3,60 m  (szerokość całkowita 4,80 m)
Wysokość całkowita 4,90 m
Zanurzenie: ok 0,60 m

Napęd: brak.   Pierwotnie barka posiadała takielunek i napęd żaglowy.

HISTORIA ODBUDOWY MOLENDIEP


MolendiepGorzów c

ZAKUP

Barkę mieszkalną MOLENDIEP kupiłem po zapoznaniu się tylko z jej zdjęciami w internecie ..bez żadnej inspekcji. Po prostu zafascynował mnie sam obraz i historia MOLENDIEP. Pieniądze przelałem będąc na morzu ..z pokładu statku do badań sejsmicznych, którego byłem kapitanem.

PIERWSZE SPOTKANIE

03 lutego 2015 roku barka Molendiep oczekiwała mnie w basenie portowym w Kostrzynie nad Odrą. Przypłynęła na granicę Polsko-Niemiecką wewnątrz ładowni typowej barki rzecznej.

Pierwsze chwile na pokładzie mogłem spędzić sam (klucze do barki otrzymałem wcześniej pocztą).  Nie ukrywam, że wzruszyłem się dotykając jej ponad stu letnich elementów.

NA HOLU

Po kilku godzinach pojawił się holownik rzeczny więc po oddałem cumy i Molendiep wyruszyła w prawie 50 km podróż po Warcie.

w lodach

Następnego dnia ..już przy zapadającym zmroku i przy cichym chrzęście rozcinanego holownikiem cienkiego lodu zacumowaliśmy w basenie stoczniowym.

Cumowanie w stoczni

DEMONTAŻ – PRZYGOTOWANIE DO TRANSPORTU DROGOWEGO

Niestety stocznia w Gorzowie Wielkopolskim nie dotrzymała słowa i zamiast umówionego remontu: MOLENDIEP marniała przez trzy miesiące przy kei. Zdecydowałem się więc na radykalny krok ..na przewiezienie barki transportem drogowym do Gdyni.  Wymiary barki musiały być dostosowane do max wartości dopuszczalnych przepisami. Musiałem odciąć dachy i pomosty boczne. Było to doskonałe posunięcie bo okazało się, że podczas przebudowy w 1976 roku postawiono we wnętrzu murowane ściany. Niestety brak odpowiedniej wentylacji spowodował zniszczenie elementów drewnianych. Dobrze zachowały się dachy i rufowa galeria. Seria poniższych zdjęć pokazuje proces demontażu:

1

Rozbiórka murowanych ścian postawionych podczas przebudowy w 1976 roku

3

Demontaż oryginalnych, doskonale zachowanych mahoniowych dachów:

5

6

Transport drogowy był kolejną ekscytującą przygodą:

d

a

6

2

REKONSTRUKCJA MOLENDIEP

Pierwszym krokiem w tych pracach było przeprowadzenie inspekcji grubości poszycia. Kadłub został dokładnie oczyszczony z zewnątrz metodą piaskowania, a od wewnątrz rdza została usunięta metodą ręczną ..mozolnie odstukana młotkiem ..dzień w dzień przez ponad 3 miesiące. Kolejnym krokiem było nałożenie kilkunastu warstw powłoki malarskiej.

pomiary

piaskowanie

piaskowanie 3

piaskowanie

paskowanie 2

malowanie

naprawa 2

przygotowanie konstrukcji ścian

slup

powrót starych dachów, wykonane z mahoniu nie wymagały remontu

IMG_0187

Nowoczesna technologia ..membrana i izolacja z pianki zawierającej grafit

IMG_1999

26 sier a

Drewno? Tylko Carlsson ze Szwecji polecam: Sławutówko 10B, 84-100 Puck

IMG_2032

IMG_2072

IMG_0216

IMG_2067

IMG_2087

pazd 2

paz1

REKONSTRUKCJA CZĘŚCI MIESZKALNEJ BARKI

Sprzątanie, mycie okien i zakładanie zasłon oznacza zakończenie rekonstrukcji wspaniałej, pomimo upływu 107 lat  barki mieszkalnej MOLENDIEP.  Od 1923 roku wnętrze barki było wielokrotnie przebudowywane. Rekonstruując wnętrze zachowałem wiele oryginalnych elementów dekoracyjnych, szuflad i drzwiczek szaf, ale połączyłem to z nowoczesną zabudową kuchni i łazienki. Po wodowaniu mam zamiar uzupełnić wnętrze o stare bomy, gafle, bloki i zabytkowe lampy nawigacyjne. Będą stanowiły dekorację salonu.

Jeszcze nie czas na wstawienie zakupionych już materacy i pościeli. W domu czeka w kartonach  stara holenderska ceramika. Też nie mogę jej ustawić przed zakończeniem operacji transportu, wodowania.

Oczywiście przy wiekowej już MOLENDIEP ..zawsze będzie „coś do zrobienia”

IMG_0395

IMG_0402

IMG_0401

IMG_0380

IMG_0398

Nowe zdjęcia (wykończonego w pełni wnętrza) jeszcze nie są załączone, ale pomieszczenia są już gotowe do zamieszkania:

IMG_0371

W zakładce ”GDAŃSKA GŁUPOTA URZĘDNICZA  czyli WALKA Z WIATRAKAMI” chronologicznie pokazuję walkę: wcale nie z polskimi przepisami, ale z NIECHĘTNYMI barce urzędnikami. To oni ZNISZCZYLI możliwość przybliżenia historycznych związków Holandii i Gdańska.  Zniszczyli możliwość darmowej promocji miasta w Holandii i w Europie.

Adamowicz olał propozycję Ambasady Królestwa Holandii by uroczystość podniesienia polskiej flagi uświetniła obchody kulturalne prezydencji Holandii w Unii Europejskiej i by odbyła się ona w święto narodowe Holandii. Żona Ambasadora uznała za zaszczyt bycie matką chrzestną MOLENDIEP. 

Szukając odpowiedniego miejsca postoju zdecydowałem się jednocześnie wystawić MOLENDIEP na sprzedaż. Będąc znów w cywilizowanym kraju mogłaby znaleźć normalną, bezpieczną przystań..

W ciągu krótkiego czasu kilkanaście tysięcy osób z Anglii, Niemiec czy Austrii odwiedziło profil MOLENDIEP na zachodnim portalu i zapoznało się z inteligencją polskich urzędników.. Czy Adamowicz/Szczurek/piss-dyrektor Urzędu Morskiego czują wstyd? Raczej nie..

Może za parę lat byłaby szansa na powrót MOLENDIEP na wodę ..w planowanej przez Pana Marka Lisa Ekomarinie NOWA HOLANDIA.