Barka flisaków wiślanych ok 1890

Barka flisaków wiślanych ok 1890

Udało mi się zdobyć, prawdopodobnie jedyną ocaloną, barkę flisaków z końca XIX wieku. Porównując jej kształty z Molendiep widać wyraźne wpływy holenderskie . Czeka mnie trudna operacja transportu i odbudowy jednostki. Widoczne, stalowe koła to zwykła konstrukcja ramy transportowej. Nie są elementem jednostki.

Styczeń 2021: zima i mróz pozwolił podjechać samochodem z agregatem i narzędziami (grząski grunt). To ostatnia chwila by zacząć ratować jednostkę. Próbowałem zorganizować pomoc firm czy organizacji typu Liga Morska, ale niestety nikt nie chciał mi pomóc. Koszt odbudowy jest w obecnych czasach ogromny ..uważam, że warto go ponieść by uratować ostatnią zachowaną jednostkę tego typu.

Styczeń 2021: Odcięcie skorodowanej w 95 % części dziobowej ..będzie całkowicie odtworzona

Luty 2021: odsłonięcie dnia i burt, niezbędne do wykonania prac rekonstrukcyjnych.

..gonię resztką sił. Najważniejszą i najtrudniejszą część prac właśnie zakończyłem. Stoczniowo wykonano rekonstrukcję podwodnej części barki flisaków. Transport nie stanowił problemu. Suwnica fachowo przeniosła barkę na podstawioną ciężarówkę. Rozładunek na placu też nie był trudny. Kłopot sprawiła utrata sztywności górnej konstrukcji barki po odcięciu skorodowanego dna. Wiele godzin poświęciłem na montaż dodatkowych wzmocnień, które pozwoliły na niedzielną operację wstawienia starej części barki w przygotowaną konstrukcję nowego dna. Deszcz i śnieg pojawiły się w najgorszym momencie. Błoto wręcz oblepiało i operatorów i zaangażowany sprzęt. Koledzy nie pozwolili mi wstrzymać operacji.. Jednocześnie (dwóch kolegów i ja) obsługiwaliśmy dwa wózki widłowe, koparkę i nawet mój samochód przydał się do odciągnięcia odciętych resztek dna. Obie części nie są w pełni złączone. Niezbędne jest nieznaczne podcięcie nowej konstrukcji w części dziobowej. Końcowe połączenie starych i nowych elementów nie będzie już jednak stanowić żadnego problemu. Zdecydowałem się na późniejsze przewiezienie barki na swoją posesję. Tu będzie mi łatwiej bawić się tzw „wykończeniówką”. Dostęp do własnej sieci zastąpi kapryśny agregat prądotwórczy, a dodatkowo zaoszczędzę czas tracony na dojazdy.

Już po zmroku 12.03.2021, w świetle reflektorów mojego Nissan Patrol, zabytkowe i nowe elementy barki flisaków zostały na stałe połączone za pomocą śrub zamkowych. Pozostaje końcowe malowanie. Wnętrze może być wykończone po wodowaniu. Czekają na montaż odnowione boczne pomosty. Barka specjalnie została postawiona na starym wózku transportowym. Będzie przewieziona pod mój dom na naczepie najazdowej i nie będzie konieczności załatwiania dźwigu do jej rozładunku. 

Barka flisaków dotarła pod mój dom. Dwie historyczne barki stojąc obok siebie udowadniają XIX -wieczne związki techniczne Niderlandów i Polski

Niby 13ty piątek maj 2022 ..ale można uznać odbudowę roboczej barki wiślanej za zakończoną. Prawdopodobnie 1890 rok budowy więc dno i część dziobowa odbudowane od zera. Górna część barki doskonale zabezpieczona pouliretanem i uzyskała nowe pokrycie dekarskie. Przymiarka odtworzonych bocznych pomostów pokazała, że jeszcze dwa wsporniki muszą być wymienione. Pozostaje wnętrze ..materiał już zakupiony, ale sił mi zaczyna brakować. Co jednak najważniejsze: barka może zostać zwodowana nawet dziś. Po kilkudziesięciu latach niszczenia na lądzie ma przywróconą zdolność żeglugową.